Loek Wermenbol
Retail strategy director
08-12-2022

Hoe krijg jij je klant terug de winkel in?

Is jouw winkelbezoek alweer op niveau na de pandemie? Consumenten raken gewend aan het online shoppen en moeten de weg naar de winkelstraat terugvinden. Onderzoeken laten zien dat consumenten dit ook zeker willen, maar dat ze wél verwachten om verrast te worden in de winkel. Maar hoe doe je dat als retailer? Wij geven je een paar praktische tips om je winkelbezoek te verhogen en je bezoeker te verrassen met beleving.

1. Unieke interactie en beïnvloeding van je klant

Door het toevoegen van interactieve beleving aan je winkel of zelfs product verras je de klant. Dit kan bijvoorbeeld met testmogelijkheden. Klanten komen nu eenmaal naar de winkel om producten te beleven, voelen en te testen. Voeg hieraan een interactief component toe en je kunt beïnvloeden wat de klant ervaart. De Pick & Lift technology is een bewezen voorbeeld van een interactief component. Zo hebben we voor Rituals een interactieve parfumbar ontwikkelt, waarbij de klant bijpassende informatie over de parfum ontvangt én parfums met elkaar vergelijken. Dit proces, waarbij de klant het initiatief zelf in de hand heeft, draagt bij aan een positieve klantervaring.

2. Digital Signage met personaliseerde content

Over etaleren hoeven we jullie niets te vertellen als retailer: altijd al dé manier om klanten je winkel in te krijgen. Een statische display heb je waarschijnlijk ook al in je etalage of bij je kassa staan (zo niet dan is het nu echt tijd om daaraan te denken), maar hoe leuk is het als die schermen ook interactief zijn. Ook hier kun je met Pick & Lift technology je klanten verrassen. Je kunt namelijk meteen de juiste productinformatie laten zien wat bij het product hoort. Je kunt zelfs producten laten vergelijken op het scherm.

En ik gooi er nog een tip in voor je kassadisplay: als je er al een hebt gebruik je deze waarschijnlijk alleen voor je lopende acties of algemene informatie. Wist je dat je deze ook heel goed kunt gebruiken als presentatiedisplay. Handig voor interne trainingen en product launches. Dan heb je meteen dubbel zoveel profijt van je investering.

3. Digitaliseren van de etalage

Over etaleren hoeven we de meeste retailers niets over te vertellen. Dit is dé manier om je klanten de winkel in te krijgen. Misschien heb je al een statisch display in je etalage. Zo niet, dan is het nu echt de tijd om eraan te denken. Een etalagedisplay is zoveel meer dan een digitale poster. Met de juiste techniek en juiste boodschap verhoogt deze digitale oplossing het verkeer naar de winkel. Neem bijvoorbeeld Schoonenberg Hoorsupport. In 4 weken tijd digitaliseerde we 130 etalages door heel Nederland. We kozen voor een high brightness display waarbij de boodschap overdag perfect zichtbaar is door hoge helderheid. In de avond een tandje terug om niet uit de toon te vallen. De content is real-time af te stemmen met bijvoorbeeld de tijd of dag. Zo wordt precies die content getoond die op dat moment relevant is. Ná sluitingstijd staat er dus niet: ‘kom binnen’, maar ‘bestel online’

4. De duale functie van een interactieve spiegel als digitaal pashokje

Hoe leuk is het als je de spiegels in je winkel kunt omtoveren tot echte beleving. Spiegels zijn namelijk de perfecte manier om je klant te verrassen, zeker als jij als (fashion) retailer al gebruik maakt van RFID technology in je kleding. Bij het oppakken van een kledingstuk, kun je productinformatie geven over het product, maar je kunt ook het kledingstuk meteen op de klant projecteren als hij voor de spiegel staat. Een soort digitaal pashokje dus. Ook leuk: bewegingssensoren die zorgen dat het scherm verandert in een spiegel zodra iemand ervoor gaat staan. Zo maak je van je spiegel een manier om te adverteren, activeren en te informeren.

5. Muziek en geur beleving

Met een duur woord sensory marketing. Hierbij speel je in op alle zintuigen van je klanten (horen, zien, ruiken, proeven en voelen). Onze zintuigen zijn een krachtige motivator voor het maken van onze keuzes. Door onderzoek in psychologie en neuromarketing begrijpen we steeds beter hoe zintuigen werken en hoe je met daarmee gedrag en merkperceptie kunt beïnvloeden. In je winkel kun je dit al heel eenvoudig beinvloeden door muziek en geurbeleving. Met verschillende muziekzones kun je bijvoorbeeld verschillende emoties meegeven aan je winkelbezoekers en kun je zorgen voor verschillende belevingen door de winkel heen.  Uit onderzoeken blijkt dat langzame achtergrondmuziek in een supermarkt ervoor zorgt dat kopers meer dan 40% meer uitgeven. De moeite waard om over na te denken dus.

6. Positieve associaties creëren met geur

Geur koppelt gedachten en ervaringen aan elkaar. Met de juiste geur kun je op een positieve manier dus prettige herinneringen bij je bezoekers oproepen. Denk bijvoorbeeld aan de geur van zonnebrand als ze langs de zwemkleding lopen! Dat roept bij mij in elk geval die heerlijke dag aan het strand weer op.

Online gaat vaak om gemak en snelheid, maar als ze eenmaal in de winkelstraat zijn dan is het aan jou om te zorgen dat ze je winkel niet voorbijlopen. Of sterker: zorg dat ze naar de winkel komen om het te beleven. Dat betekent ook dat je webshop en je fysieke winkel goed op elkaar afgestemd moeten zijn. Lees daarover alles in het blog over de ideale customer journey.

Meer lezen.

Dit is ook interessant