Hoe krijg jij je klant terug de winkel in?

Is jouw winkelbezoek alweer op niveau na de pandemie? Consumenten raken gewend aan het online shoppen en gaan niet meer voor de (merk)beleving in de winkelstraat. Onderzoeken laten zien dat consumenten dit ook zeker willen, maar dat ze wél verwachten om verrast te worden in de winkel. Maar hoe doe je dat als retailer? Wij geven je een paar praktische tips om je winkelbezoek te verhogen en je bezoeker te verrassen met beleving.

1 Unieke interactie en beïnvloeding van je klant

Door het toevoegen van interactieve beleving aan je winkel of zelfs product verras je de klant. Dit kan bijvoorbeeld met testmogelijkheden. Klanten komen nu eenmaal naar de winkel om producten te beleven, te voelen en te testen. Voeg hieraan een interactief component toe en je kunt beïnvloeden wat de klant ervaart. De Pick & Lift technology is een bewezen voorbeeld van een interactief component. Zo hebben we voor Rituals een interactieve parfumbar ontwikkelt, waarbij de klant bijpassende informatie over de parfum ontvangt én parfums met elkaar kan vergelijken. Dit proces, waarbij de klant het initiatief zelf in de hand heeft, draagt bij aan een positieve klantervaring.

2 Digitaliseren van de etalage

Over etaleren hoeven we jou als retailer niets te vertellen. Dit is dé manier om klanten de winkel in te krijgen. Met de juiste techniek en juiste boodschap verhoogt deze digitale oplossing het verkeer naar de winkel. Neem bijvoorbeeld Schoonenberg Hoorsupport. In vier weken tijd digitaliseerden we 130 etalages door heel Nederland. We kozen voor een high brightness display waarbij de boodschap overdag perfect zichtbaar is door hoge helderheid. In de avond een tandje terug om niet uit de toon te vallen. De content is real-time af te stemmen met bijvoorbeeld de tijd, dag of jaargetijde. Zo wordt precies die content getoond die op dat moment relevant is. Ná sluitingstijd staat er dus niet: ‘kom binnen’, maar ‘bestel online’.

3 De duale functie van een interactieve spiegel als digitaal pashokje

Slimme spiegels zijn innovatieve oplossingen die het winkelbezoek verlengen. Bovenal verras je de klant. Slimme bewegingssensoren en RFID-technologie zijn voor meerdere doeleinden inzetbaar. Bij het oppakken van een kledingstuk toont de spiegel automatisch productinformatie, of het product op voorraad is, of toont een bijpassend product. Dat draagt enorm bij aan cross-selling op je winkelvloer. Ook prima geschikt voor een advertentie, die verdwijnt zodra de klant voor de spiegel staat en de normale spiegelfunctie actief is.

4 Muziek als verkooptactiek

Met sensory marketing speel je in op alle zintuigen van je klant. Horen, zien, ruiken, proeven en voelen zijn krachtige motivators bij het maken van keuzes. Door onderzoek in psychologie en neuromarketing begrijpen we steeds beter hoe zintuigen werken en hoe je daarmee gedrag en merkperceptie kunt beïnvloeden. In jouw winkel realiseer je dit al vrij eenvoudig door muziek en geurbeleving toe te voegen. Door muziek te timen op bijvoorbeeld de tijd van de dag, drukte of doelgroep geef je verschillende emoties mee aan je winkelbezoekers. Hierdoor creëer je tevens verschillende belevingen gedurende de dag. Uit onderzoeken blijkt dat langzame achtergrondmuziek in een supermarkt ervoor zorgt dat kopers ruim 40% meer uitgeven. De moeite waard om over na te denken.

5 Positieve associaties creëren met geur

Geur koppelt gedachten en ervaringen aan elkaar. Met de juiste geur kun je op een positieve manier prettige herinneringen bij je bezoekers oproepen. Denk bijvoorbeeld aan de geur van zonnebrand als ze langs de zwemkleding lopen. Dat roept bij veel mensen de herinnering aan die heerlijke dag aan het strand op.

Online gaat vaak om gemak en snelheid, maar als ze eenmaal in de winkelstraat zijn dan is het aan jou om te zorgen dat ze je winkel niet voorbijlopen. Of sterker: zorg dat ze naar de winkel komen om het te beleven. Dat betekent ook dat je webshop en je fysieke winkel goed op elkaar afgestemd moeten zijn. Lees daarover alles in het blog over de ideale customer journey.

 

Get in touch

Loek Wermenbol

+31 13 523 41 80
l.wermenbol@firstimpression.nl

 

Wil je intussen meer weten over een manier om van jouw winkel een experience te maken? Onze retail strategy manager Loek zit vol inspiratie en ideeën om je verder te helpen.

It’s all about experience

Get invited to our experience center
Book a tour